Rabu, 24 Ogos 2011

CARA BUAT X KUASA DUA DALAM BLOG


Hari ni aku sangat happy...sebenarnya dah lama aku teringin nak buat benda ni..tapi tak pernah dapat...akhirnya dengan bantuan Uncle Google yang me'rekemen'kan kat aku laman sesawang ni..berjaya jugak aku buat  x2 dalam blog ni...sangat-sangat berterima kasih kepada Uncle Google..Domo Arigato Gozaimashita..



          x2 - y2 = (x - y) (x + y) 
          x3 - y3 = (x - y) (x2 + xy + y2)
          x3 + y3 = (x + y) (x2 - xy + y2)
          x4 - y4 = (x - y) (x + y) (x2 - y2)
          x5 - y5 = (x - y) (x4 + x3y + x2y2+ xy3+ y4) 


Sungguh aku gumbira...boleh jugak aku buat pemfaktoran macam kat atas ni...kalau dulu tak best nak tulih...dulu tulih jadi macam ni (x^9x - y^9y)..tak best..patut macam ni la baru best (x9x - y9y)..kalau hangpa pun sama macam aku jugak nak tulih kuasa tapi tak reti..boleh la mai jenguk kat laman sesawang ni..aku malas nak tulih kat sini..so hangpa pi masuk sendiri la no..selamat mencuba..

0 komen:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP