Ahad, 26 Jun 2022

KISAH AKU DAN SCAMMER (MACAU SCAM) EPISODE 1

𝗞𝗜𝗦𝗔𝗛 𝗔𝗞𝗨 𝗗𝗔𝗡 𝗦𝗖𝗔𝗠𝗠𝗘𝗥 (𝗘𝗽𝗶𝘀𝗼𝗱𝗲 𝟭)
(Warning : This is a very long posting. Hope you can persevere reading it)
24 Jun 2022 dapat call dari no. 010-8929520 jam 16:25. Inilah transkrip perbualan kami :
- 𝗦𝗰𝗮𝗺𝗺𝗲𝗿𝟭 : “Ini notis panggilan dari TM makluman akaun unifi anda mempunyai tunggakan, sila tekan 9 untuk maklumat lanjut”.
- Lepas tekan 9 ada perempuan jawap kata staff TM Kuala Lumpur, dia minta pengesahan, aku bagitau “nama saya Rahman”, lepas tu dia terus sebut nama penuh dan 4 digit akhir ic. Bila aku iyakan 4 digit ic tu, terus dia bacakan nombor ic full.
- So scammer yang call kita tu rupanya memang ada detail no tel,nama sebenar dan no ic sebenar kita
- 𝗦𝗰𝗮𝗺𝗺𝗲𝗿𝟭 :“Encik mempunyai tunggakan 4 bulan akaun unifi sebanyak RM 597.00”
- 𝗔𝗸𝘂 :“Bil unifi saya buat autopay dari akaun bank,check tengok tiap bulan ada potongan mustahillah ada tunggakan”.
- Lepas tu dia suruh bagi nombor akaun unifi nak buat semakan,
- 𝗔𝗸𝘂 : “Nombor akaun saya tak ingat tapi nombor telefon ingatlah 06-***** “( hantam saja no tel bagi kat dia). Lepas tu konon dia check dalam sistem.
- 𝗦𝗰𝗮𝗺𝗺𝗲𝗿𝟭 : “Akaun encik yang ini memang tiada tunggakan tetapi encik ada akaun unifi satu lagi yang tertunggak 4 bulan sebanyak RM 597.00”
- 𝗔𝗸𝘂 :“Puan salah orang ni, saya ada satu ja akaun unifi”
- 𝗦𝗰𝗮𝗺𝗺𝗲𝗿𝟭 : “Ini akaun encik kan, no akaun : 1060703518 yang didaftarkan atas (nama penuh dan ic sebenar saya) pada 13/2/2022 di pejabat TM cawangan Kota Bharu Kelantan. Alamat : No.59, Jalan Bayam, Bandar Kota Bharu, 15200 Kota Bharu, Kelantan. No. tel : 09-7576673”.
- 𝗔𝗸𝘂 :“Tu dia aih, ni rumah sapa pulak kat Kelantan ni, puan jangan fitnah saya”
- 𝗦𝗰𝗮𝗺𝗺𝗲𝗿𝟭 : “Akaun unifi ini di daftarkan atas nama encik, kenapa encik nafikan pulak?”.
- 𝗔𝗸𝘂 : “Saya ni Kelantan pun tak pernah sampai puan, kereta pun tak dak dah kena tarik tonto, dok pi kerja tiap hari pun tumpang jiran,tempat kerja kami satu jalan,tu bukan saya tu, kebetulan ja nama sama macam saya kot”
- 𝗦𝗰𝗮𝗺𝗺𝗲𝗿𝟭 : “Tetapi dalam sistem pengkalan data TM, akaun ini didaftarkan atas nama encik (nama penuh dan no ic sebenar). Encik sekarang berada di mana?”
- 𝗔𝗸𝘂 : “Saya la ni dok kat rumah saya kat Negeri Sembilan, jauh betoi sampai pi Kelantan nak pasang unifi nu.”
- (mulanya ingat nak cakap dok sabah, tapi teringat tadi masa bagi no tel tipu tu kepala dia 06-Negeri Sembilan sat lagi kantoi pulak kita pun tengah dok scam dia jugak)
- 𝗦𝗰𝗮𝗺𝗺𝗲𝗿𝟭 : “Encik ada pernah kehilangan ic?”
- 𝗔𝗸𝘂 : “Masa tahun 1994 dulu penah la hilang ic, tapi masa tu ic merah hat boh mesin laminate tu ja, tak kan la depa boleh guna pi register unifi kot?”
- 𝗦𝗰𝗮𝗺𝗺𝗲𝗿𝟭 : “Encik pernah tak serahkan salinan ic kepada mana-mana pihak ketiga?”
- 𝗔𝗸𝘂 :“Kalau salinan ic hat baru memang ada pernah bagi bank, teringin nak pakai kereta ngan rumah tapi tak mampu duit tak dak kena lah buat loan”
- 𝗦𝗰𝗮𝗺𝗺𝗲𝗿𝟭 :”Encik ada ambil 4 langkah keselamatan yang digariskan oleh BNM?”
- 𝗔𝗸𝘂 :“4 langkah menatang apa pulak tu? tak tau la saya”
- 𝗦𝗰𝗮𝗺𝗺𝗲𝗿𝟭 : “Semasa encik serahkan salinan ic adakah encik membuat palang pada salinan tersebut atau menulis apa-apa maklumat tujuan kegunaan?”
- 𝗔𝗸𝘂 : “Seingat saya tak pernah buat kot, selalu dok bagi lagu tu ja”
- 𝗦𝗰𝗮𝗺𝗺𝗲𝗿𝟭 : “Encik bekerja sebagai apa?”
- 𝗔𝗸𝘂 : “Saya ni pengajar kemahiran kat Nilai College”
- 𝗦𝗰𝗮𝗺𝗺𝗲𝗿𝟭 :“Sebagai seorang pengajar kenapa encik tidak mengambil 4 langkah-langkah keselamatan yang digariskan oleh BNM semasa membuat urusan bank?”
- 𝗔𝗸𝘂 :“Saya tak tahu puan”
- 𝗦𝗰𝗮𝗺𝗺𝗲𝗿𝟭 : “Mana boleh begitu, encik sebagai seorang pengajar sepatutnya lebih bertanggungjawab ke atas keselamatan data peribadi encik. Tengok macam sekarang, data encik telah disalah gunakan oleh pihak ketiga dan mendaftar akaun unifi (dia ulang balik hat Kelantan tu).”
- 𝗔𝗸𝘂 : “Maaf puan, saya tak tau. Saya ni memang dulu kecik-kecik mengaji ni lembab sikit, PMR pun lulus cukup makan ja, nasiblah dapat masuk Giat Mara. Lepas tu pi IKM Beseri buat SKM Mekatronik, Lepas tu dapat masuk CIAST, Alhamdulillah la ni dapat jugak jadi pengajar kemahiran kat Nilai College”
- 𝗦𝗰𝗮𝗺𝗺𝗲𝗿𝟭 : “Baik lah macam ini encik, pejabat TM Kuala Lumpur boleh membantu encik untuk mengubah nama encik dalam sistem sebagai bukan pemilik bagi akaun (gigih di baca semua data unifi Kelantan tu). Encik perlu membuat satu laporan polis dari IPD Kota Bharu sebelum pukul 6 petang hari ini untuk membolehkan encik mendapat pengecualian supaya tidak bertanggungjawab terhadap tunggakan bagi akaun tersebut”
- 𝗔𝗸𝘂 :“Tu dia aih, awat jauh sangat sampai nak kena pi Kelantan nu?. Kalau saya buat report kat balai polis Nilai hat depan rumah saya ni ja tak boleh ka?”
- 𝗦𝗰𝗮𝗺𝗺𝗲𝗿𝟭 :“Tak boleh encik, sebab akaun ini di daftarkan di Kota Bharu. Pihak polis Kota Bharu yang akan membuat siasatan di alamat : No.59, Jalan Bayam, Bandar Kota Bharu, 15200 Kota Bharu, Kelantan dan membuat tangkapan sekiranya terdapat penyamar yang menggunakan data ic encik ini. Penyamar yang menggunakan ic encik ni sudah pasti berada di alamat berkenaan kerana akaun unifi 1060703518 ini berstatus aktif.”
- 𝗔𝗸𝘂 :“Betoi jugak hat puan cakap tu, la ni lagu mana? Saya memang tak dapat lah kalau nak kena pi Kota Bharu tu”
- 𝗦𝗰𝗮𝗺𝗺𝗲𝗿𝟭 : “Saya faham encik, kami di pejabat TM Kuala Lumpur memang nak membantu encik supaya encik tidak perlu bertanggunggjawab terhadap akaun yang bukan hak milik encik.
- 𝗔𝗸𝘂 :“Terima kasih banyak lah puan, sanggup membantu saya. Kalau tak jenuh jugak la saya macam mana nak pi Kelantan sebelum pukoi 6 petang ni?. La ni pun dah dekat pukoi 5 dah”
- 𝗦𝗰𝗮𝗺𝗺𝗲𝗿𝟭 : “Saya akan menyambungkan encik ke Sarjan David dari IPK Kelantan untuk membuat laporan berkenaan salah guna ic encik ini. Semasa bercakap dengan Sarjan David nanti pastikan encik beritahu hendak mohon bantuan IPK Kelantan untuk membuat siasatan siapa yang menggunakan ic encik, macam mana diaorang dapat ic encik, siapa yang berada di premis alamat tersebut.dan minta diaorang faks kan laporan ke pejabat TM kuala Lumpur.”
- 𝗔𝗸𝘂 : “Ok baik puan, tapi siapa nama puan ya?. Nanti kalau saya cakap dengan Sarjan David mesti dia tanya macam mana saya boleh tahu ic saya di salah gunakan?”
- 𝗦𝗰𝗮𝗺𝗺𝗲𝗿𝟭 : “Saya Puan Corrina dari pejabat TM Kuala Lumpur”
- 𝗔𝗸𝘂 :“Oh puan Corrina je, a/p?,a/k? surname?
- 𝗦𝗰𝗮𝗺𝗺𝗲𝗿𝟭 : “Puan Corrina staff id : TM20929 dari pejabat TM Kuala Lumpur. No faks : 03-22832415. Sekarang saya akan menyambungkan encik kepada IPK Kelantan. Sila ceritakan dengan detail semua perkara yang saya sebutkan tadi”
- 𝗔𝗸𝘂 : “Oh baik lah, terima kasih daun keladi ye puan”
𝗧𝗢 𝗕𝗘 𝗖𝗢𝗡𝗧𝗜𝗡𝗨𝗘
p/s: aku dah malas nak tulih, esok baru sambung balik cerita aku dengan Scammer2 : Sarjan David , Scammer3 : Sarjan Mejar Mohd Fitri bin Yahaya , Scammer4 : Inspektor Phang dan Datuk Seri Micky Liew Soon Hee serta misteri wang RM 1.48 juta (hohoho pak cik kayo!!! )

0 komen:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP