Selasa, 19 Oktober 2010

TEKA-TEKI MATEMATIK MUDAH



Hari ni aku malas nak buat cerita poyos dah..teka-teki pun nak bagi yang mudah takat level sekolah rendah ja...macam sebelum ni ramai cakap aku bagi soalan susah sangat..sebab tu tak dak orang nak jawap..so jawapla soalan ni..


Sang Kuriang mengambil ujian percubaan untuk menjadi anak murid Panglima Tok Rashid...Jumlah soalan yang perlu dijawab Sang Kuriang adalah sebanyak 40 soalan...Tetapi markah akhir dikira berdasarkan jumlah soalan yang dijawap sahaja....Bagi setiap soalan yang dijawab dengan betul akan mendapat 10 markah...manakala jawapan yang salah pula akan ditolak 5 markah...Kalau tak jawap tak dapatlah markah atau 0 markah...Sang Kuriang menjawab 36 soalan sahaja dan mendapat 270 markah...berapakah soalan yang Sang Kuriang salah jawab?

19 ulasan:

  1. Ghasenye 14 soalan yang salah ni..... errr...betoi ke???.... heheheh

    BalasPadam
  2. 14 soalan salah memang salah...cuba lagi..

    BalasPadam
  3. rasenye 4 soklan je beliau jawap salah. tol x?

    aman arnab, sile jawap teke teki saye jugak

    wajib ni sbb saye dah jwp teke teki awak.

    saye pon gile maen teke-teki gak sbnrnye.

    nah link.

    http://cikaintaufik.blogspot.com/2010/10/teka-teki-aka-riddles.html

    BalasPadam
  4. aku kata 22 soalan salah.....huahuahua....

    BalasPadam
  5. sala eh??? rase cam da kire btol je tdi.

    xpe2, bgi saye mase sket utk berfikir.

    nak g meeting ni.

    nnt da dpt jawapan saye dtg sini lagi ye cikgu.

    hik3.

    BalasPadam
  6. salam cgu rahman..erm rasanye jawapan die 18 soalan yg salah... hopefully btul ar

    BalasPadam
  7. jawapan ni kompem btol.. 6 kan. bagi hadiah cpt.

    BalasPadam
  8. 6 salah 30 betul
    betul : 30 x 10 = 300
    salah : 6 x 5 = 30
    300 - 30 = 270

    BalasPadam
  9. 6 salah adalah jawapan yang betul..tahniah kepada cik ain dan kinah..hadiah berupa sumpit berkualiti yang diimport khas dari burkina faso sedang dihantar melalui kurier ke rumah anda..

    BalasPadam
  10. alah baru nak jawab 4 .tp salah dah tau!hahaha

    BalasPadam
  11. alamak paling malas kalo Q maths huwaa

    BalasPadam
  12. alah lambat. baru nk jawab 6

    BalasPadam
  13. 10 markah untuk jawapan betul,
    5 markah untuk jawapan salah,
    markah kesuluruhan 270,
    jadikan x sebagai jawapan betul dan y kepada jawapan salah
    jadi;
    10x-5y=270___(1)
    kesuluruhan soalan adalah 36 dimana;
    x+y=36__(2)
    masukkan nilai (2) dalam (1)
    (36-y)10-5y=270
    y=6 ; automatik x=30(sebab 36-6)
    jadi sang kuriang dapat 30 btul dan 6 salah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. macam mana dapat 6 tu. -10y-5y=6y?

      Padam
    2. -10y -5y = 6y memanglah salah...nilai 6 (bukan 6y) tu adalah penyelesaian bagi persamaan (36 -y)10 -5y = 270....ok jom kita cuba selesaikan persamaan ni:

      (36 - y)10 - 5y = 270
      360 - 10y - 5y = 270
      360 - 15y = 270
      -15y = 270 - 360
      -15y = -90
      y = -90 / -15
      y = 6

      Padam
  14. asmekom,bosanlah apa nie,kata teka teki????????????



    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP