Jumaat, 24 September 2010

KUIZ MATEMATIK

Entah apa benda yang sampuk aku hari ini..tetiba je aku terasa macam nak bagi soalan kuiz matematik..so terkeluar la soalan macam kat bawah ni..so sapa-sapa yang tersesat mai blog aku ni..cuba la hangpa try test tengok....tahap kesukaran soalan ni level 1 menengah rendah ja...tapi kalau tak dak orang jawap pun...besok2 aku jawap sendiri la.





"Karim dan Kader berkongsi duit untuk membeli 110 biji guli di kedai Uncle Wong Pek Kong. Karim membayar lebih daripada Kader dan disebabkan itu, maka jumlah guli yang Karim dapat adalah 150 peratus daripada jumlah guli Kader. So, berapa jumlah guli Karim dan berapa jumlah guli Kader?"



6 ulasan:

  1. kader = a
    karem =150a/1oo = 1.5A
    a + 1.5a = 1
    2.5a = 1
    a = 0.4
    kader= 0.4
    JUMLAH GULI KADER = 0.4 x 110
    = 44

    karem = 1.5 x 0.4 = 0.6
    JUMLAH GULI KAREM = 0.6 X 110
    = 66

    BalasPadam
  2. aku x tahu jawapannya apa sebab x paham

    BalasPadam
  3. kinah dah tua pun pandai

    BalasPadam
  4. haihhh susah nyerrr

    BalasPadam
  5. bukan susah tapi tak paham

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP